Adfærd

Hvis din hund er stresset, aggresiv eller nervøs kan massage virke afslappende og blodtrykket sænkes, så hormoner der kan afhjælpe ovenstående bliver frigivet i blodbanen.

Formål – hundefysioterapi

Formålet med hundefysioterapi er at sikre en hurtigere rehabiliteringsperiode efter operation, at styrke hundens muskel- og ledfunktion (fleksibilitet, muskelstyrke, muskelmasse, balance og proprioception/kropsbevidsthed), øge livskvaliteten, forebygge skader, håndtere overvægt og lindre smerter.

Operation

Efter en operation er det vigtigt at komme igang med fysioterapi hurtigst muligt, så vi kan opnå det bedst mulige resultat for din hund. Vi planlægger sammen et genoptræningsprogram, der er tilpasset den tid, du har mulighed for at prioritere på genoptræningen.

Brugs-/sportshund

Når din hund går til agility, rally, IPO eller lignende kan hundefysioterapi anvendes til at forebygge skader og som opvarmning/behandling af muskulatur og led, så din hund kan fortsætte med at præstere og være i god form.

Gigt

Hvis din hund har gigt, kan fysioterapi forbedre din hunds livskvalitet, fordi hundens muskelmasse opbygges og vedligeholdes. Jo stærkere hunden er, desto bedre kan der støttes op om de steder, hvor der er gigt. På trods af gigten kan funktionen af hundens led øges. Fysioterapi kan ligeledes være en del af smertebehandlingen til din hund, når den er ramt af gigt.

Overvægt

En overvægtig hund har brug for fysioterapi til behandling af smerter i muskler og led, som ved overvægt bliver ekstra belastet. Vi finder træningsøvelser, der passer til din hunds niveau, så vi sammen kan hjælpe din hund med at tabe sig.

Hundemassage & Kredsløb

Massage øger blodcirkulationen og stofskiftet, og giver næring og ilt til organerne. Affaldsstoffer udskilles hurtigere fra musklerne, og øger hundens ydeevne. Massage virker udrensende og mindsker tendensen til væskeansamlinger/ødemer. Det medvirker også til en kortere rehabiliteringsperiode efter en skade/operation.

Muskler

Massage kan sammen med fysioterapi hjælpe ved genoptræning efter operationer. Det styrker muskulaturen, øger fleksibiliteten og løsner muskelrelaterede problemer.

Massage modvirker træthed, spasmer, ledbetændelse og forebygger skader og sygdomme i bevægelsesapparatet samt mindsker træningsskader.

Muskelsmerter og myoser

Ved øget belastning af muskelgrupper kan hunden udvikle myoser, som ofte er sekundært til andre sygdomme. Eksempelvis kan en mindre skade i én muskel bevirke øget belastning af en anden, hvilket forårsager muskelspændinger.

Immunsystemet og udrensning

Massage øger modstandsdygtigheden overfor sygdomme og stimulerer immunsystemet. Koncentrationen af bl.a. endorfiner i blodet øges, hvilket virker smertehæmmende. Ved massage genopbygges væv hurtigere og arvæv forebygges. Massage er medvirkende til udrensning af nyrerne og kan forhindre forstoppelse.

Uanset hvordan din hund har det, så har alle hunde godt af hundefysioterapi og -massage.

Kig forbi med din hund, så finder vi sammen ud af, hvad der er godt til din hund.